Günlük Nasıl Yazılır Örnek

Sponsorlu Bağlantılar
akdeniz allah atlas bir biri duygu ilk insan kabul piri reis yapan yunus emre Günlük Nasıl Yazılır Örnek Günlük Nasıl Yazılır günlük nedir günlük nasıl yazılır örnek günlük nas..

Günlük Nedir

Günlük Nedir
günlük nasıl tutulur – günlük tutmak – günlük tutmanın amacı nedir

Günlük;

Bir kişinin düşüncelerini, duygu ve gözlemlerini günü gününe yazdığı ve o günün tarihini koyduğu yazılar. ruzname olarak da bilinir. günlük bir tür anıdır. ancak günlük günü gününe yazılır, anı ise olayların yaşanmasından sonra kaleme alınır.

Günlük tutmak her insanın ileride iyiki yapmışım diyeceği, anılarını ve bilgilerini paylaşma biçimidir. Geçmişte yaşamış ve şuanda hala adları anılan her önemli bireysel şahsiyetler bu aldıkları değeri zamanında günlük tutmaya borçlular. Örneğin; haritacılıkta mükemmel biri olduğu dünyaca kabul edilmiş Piri Reis, tıbbın gerçek babası ve ilk açık ameliyatı yapan İbni Sina, insan ve Allah dostu Yunus Emre vb. şuanda anılan tüm kişiler zamanında tuttukları günlükler ile tanınmışlardır.

Mesela Piri Reis’in Amerika’yı Kolombdan önce keşfettiği günlükleri sayesinde anlaşılmıştır. Kendisi amcası ile birlikte korsanlık yaparken Akdeniz ve Atlas okyanusundaki tüm gezdikleri bölgeleri günlüklerine kaydetmiş ve daha sonra 1510′lu yıllarda izdivaya çekildiğinde bu tuttuğu günlüklerden zamanının en muhteşem ve doğru haritasını çizmiş ve yine günlüklerinde bilgileri ile dünyanın ilk denizcilik kitabını yazmıştır.

İbni Sina gençliğinde tevadi yöntemlerini, ilaçlarını ve ameliyatlarını tuttuğu günlüklerden sonra emeklilik zamanlarında kitaba aktarmış ve halen üniversitelerde okutulan kitaplar ortaya çıkarmıştır. Ve daha niceleri bu yolla bilgilerini sonraki nesillere aktarmıştır.

Bugün edeceğiniz iki anlamlı veya anlamsız söz, ileride ne gibi faydalara sebep olacağını bilemezsiniz. Günlük tutmak sadece başkalarına fayda getirmez aynı zamanda sizlerin kişisel gelişiminizi sağlar. Daha iyi düşünmenizi, kendinizi ve başkalarını anlamayı öğretir, boş işler ve uğraşlarla uğraşmanızı zamanla engeller.

alıntı

Günlük Nedir?günlük Nasıl Yazılır?günlüğün Özellikleri Nelerdir?günlük Hakkında

Günlük Nedir?Günlük Nasıl Yazılır?Günlüğün Özellikleri Nelerdir?Günlük Hakkında (Tarihi Gelişimi ve Temsilcileri)

Günlük türünün ne olduğu üzerine kafa yormak aslında biraz da edebiyatın ne olduğunu düşünmektir. Düzenli olarak tutulmuş tarih atılmış notlardan mı ibarettir günlükler yoksa bundan fazla bir şey mi? Bu konuda en genelleyici tanımı usta günlükçü romancı André Gide yapmıştı: “Günlüğün anıdan tek farkı günü gününe tutulmuş olmasıdır.” Edebiyatın toplardamarlarından biri olarak her günlük bir portre bir öykü bir anı bir tarih yazısıdır. Yayımlanmak için yazılsın yazılmasın her günlüğün bir kurgusu vardır. Paris’teki Bir Yabancının Günlüğü yazarı Malaparte’nin dediği gibi “Günlüklerin tüm öyküler gibi bir başı bir entrikası ve bir sonu vardır.”
Günlük türünün kökeni üzerine
Öteki edebiyat türlerinin kökeniyle karşılaştırıldığında günlüklerin çıkış noktası yanıtı daha belirsiz bir soru olarak karşımıza çıkıyor. Türün geçmişini irdelemek günlük yazmanın doğası üzerine düşünmek anlamına da geliyor. Batı’da günlüğün Doğu’ya göre daha gelişmiş bir edebiyat türü olduğuna kuşku yok. Ama örneğin Japon edebiyatında da 10. yüzyılda yazılmış günlükler bulmak mümkün. Dolayısıyla günlük türünün hem Doğu hem Batı kültürlerinde kendine özgü şartlar altında biçimlendiği söylenebilir. Peki nedir günlük yazmak? Başlı başına bir ömür adamayı gerektiren bir yazı uğraşı mı? Öyküden şiirden kesilince başvurulan bir teselli mi? Yoksa yazın kuramlarını yaşanan dönemin olaylarını taslak halinde sunan birer belge mi? Sağlıklı saptamalar yapabilmek için günlükleri farklı başlıklar altında değerlendirmek en doğrusu.
Edebiyat günlükleri
Bir edebiyat günlüğü yalnızca bir edebiyatçının elinden çıkmış günlük değil edebiyat olaylarına kişilerine ve sorunlarına yönelmiş günlüktür. Özellikle Batı’da 20. yüzyılda yaygınlaşan bu tür günlükler “özel günlük” olma niteliğini de taşır. Aynı zamanda başka türlerde yapıtlar veren André Gide Julien Green Max Frisch Stefan Zweig gibi yazarlar geride edebiyat günlüklerinin seçkin örneklerini bıraktılar. Örneğin Gide Kalpazanlar adlı romanını yazdığı süreçte bir günlük tutmuş ve yapıtının aşamalarını kuramını apaçık ortaya koymuştu. Öte tarafta Gide’in bu ‘edebiyat’ günlükleri en özel günlüklerden de sayılır onu yazarın kendi iç dünyasına vurduğu bir neştermiş gibi ürpertiyle okuruz. Edebiyat günlüklerinin iki unutulmaz örneği de Katherine Mansfield ve Virginia Woolf’un günlükleridir. Mansfield henüz 16 yaşındayken yazmaya başladığı Bir Hüzün Güncesi’nde yazarlık tutkularını hırslarını kıskançlıklarını kırgınlıklarını içtenlikle ortaya serer. Bu hüzünlü günlük Mansfield’ın erken ölümünden sonra yayımlanmıştır. Virginia Woolf da Bir Yazarın Günlüğü’nde adından da anlaşılabileceği gibi yapıtını ve yazarlığını merkeze alır. Bir Yazarın Günlüğü türünden metinler bugün edebiyat tarihçileri ve meraklı okurlar için hazine değeri taşıyor.
Günlüğün intihar yüzü
Edebiyat günlükleri geçen yüzyılda yaygınlaşırken bir özellik daha kazanmıştı: Yazarı hayattayken yayımlanmak. Bu durum günlüklerin ne kadar içten olduğunu sorusunu getirse de Cocteau Maugham Maurois Gide Green gibi birçok yazar günlüklerini sağlıklarında yayımladılar. Belki biraz da bu yüzden günlüğünü hayattayken yayımlamayanların yazdıkları daha ‘içten’ bulundu. Hele bir de yazarının müntehir olması günlüklere ayrı bir çekicilik ve sahihlik katıyordu. İntihar eden iki yazarın Cesare Pavese ve Sylvia Plath’ın günlükleri bunun en iyi iki örneğidir. Cevat Çapan’ın dilimize Yaşama Uğraşı adıyla kazandırdığı Pavese’nin günlüğü edebiyat tarihinin en sarsıcı metinlerinden biri belki de. Çok iyi bir edebiyat günlüğü sayılabilecek Yaşama Uğraşı adım adım intihara giden bunalımlı bir yazarın iç dünyasını hiçbir ‘özel’ günlüğün yapamayacağı kertede ustalıkla yansıtır. Pavese bir otel odasında canına kıydıktan sonra kitaplaşan ve uzun yılları kapsayan bu günlük neredeyse yazarının öteki yapıtlarını gölgede bırakmıştır. Sylvia Plath’ın günlükleri de intiharından sonra kocası Ted Hughes’un ‘müdahale’siyle yayımlanmıştı. Başyapıtı Sırça Fanus kadar olmasa bile Plath’ın günlüğü yıllardır ona yakın bir ilgiyle okundu okunuyor.
Okuma günlükleri eleştiri günlükleri sanatçı günlükleri…
Zaman içinde edebiyat günlüklerinin de alt kolları oluştu. Eleştiri günlükleri okuma günlükleri yazılmaya başlandı. Bunun Türkçede yayımlanan son örneği Alberto Manguel’in Okuma Günlüğü adlı yapıtıydı. Öte yandan günlük modern romanda da bir imkân olarak belirdi bir anlatım tekniğine dönüştü. Örneğin çağdaş edebiyatın büyük yapıtları Sartre’ın Bulantı’sı Rilke’nin Malte Laudris Bridge’nin Notları ya da Martin Walser’in Jocob Von Gunten’ı günlük biçimiyle yazılmıştır. Fernando Pessoa’nın başyapıtı Huzursuzluğun Kitabı niçin okurun karşısına hep farklı kimliklerle çıkan şairin günlüğü olarak okunmasın? Yalnızca yazın türleri değil öteki sanatlar da geride günlük edebiyatı için hatırı sayılır metinler kalmasını sağlamıştır. Kierkegaard’ın günlüğü felsefe tarihinin en önemli yapıtlarından biri olarak önümüzde duruyor. Marcel’in günlüğü ve Camus’nun Defterler’i de hem günlük edebiyatı hem de felsefe tarihi için önemli metinler. Rousseau’nun İtiraflar’ı ise olsa olsa günlük türüyle akraba sayılabilir. Ressamlar bu konuda felsefecilerden daha üretken: Dali’nin Delacroix’nın Klee’nin günlükleri iyi birer sanatçı günlüğü olduğu kadar resim sanatı üzerine ilginç düşüncelerin gelişmesinde etken olmuşlardır. Sinemacılardansa Cocteau’nun Zavattini’nin Tarkovski’nin günlükleri unutulmamalı. Özellikle Türkçeye Zaman Zaman İçinde adıyla çevrilen Andrei Tarkovski’nin günlüğü sadece sinema tarihi için değil edebiyat tarihi için de eşsiz bir eser olarak nitelendirilmeyi hak ediyor. Batı edebiyatının günlük türünün kökleşmesini iyi şair ve yazarlara borçlu olduğunu söylemek herhalde yanlış olmaz. Victor Hugo’dan Charles Baudelaire’e Goethe’den W.B. Yeats’e Dostoyevski’den Whitman’a kadar birçok soy şairin yazarın yolu günlüğe uğramış. Kafka’nın günlüğünü okuduğunuzda bunu ancak Kafka’nın yazabileceğini sezersiniz. Marcel Proust Stendhal Gombrowicz Romain Rolland Batı’dan ilk akla gelen öbür günlükçüler. Bir de bizim edebiyatımızda hiç olmayan bütün ömrünü günlük yazma işine vermiş Thoreau Léataud Anais Nin Amiel (tam 174 defter doldurmuştur!) gibi isimler var ki onlara yalnızca saygı duyulur!

İki öncü: Salâh Birsel ve Ataç
Ruşen Eşref Ünaydın Falih Rıfkı gibi Cumhuriyet dönemi yazarlarının günlüklerinden bazı parçalar kimi kitaplarında yer alsa da edebiyatımızda hâlâ dolaşımda olan günlükler denince iki isim akla geliyor: Ataç ve Salâh Birsel. Ataç Günce’siyle hem bir edebiyat günlüğü ortaya koymuş hem de devrinin edebî eğilimlerine yön vermişti. Salâh Birsel ise Kuşları Örtünmek Nezleli Karga Bay Sessizlik Aynalar Günlüğü Yaşlılık Günlüğü gibi kitaplarıyla çağdaş edebiyatımızın öncü günlükçüsü oldu. Onun kuşakdaşları sayılabilecek Nuri Pakdil ve Orhan Burian’ın günlükleri de bu iki edebiyat adamını tanımak için eşsiz metinler. Burian’ın günlüğü geçen yıl YKY tarafından yeniden yayımlanmıştı.
Şair günlükleri
Cumhuriyet’ten bugüne doğru günlük yazarlarının beklendiğince çoğalmadığı görülüyor. Şairlerin değil de daha çok düzyazıyla uğraşanların Türk edebiyatında günlük tutmuş olduğunu saptamak mümkün. Bir öykücünün Tomris Uyar’ın Gündökümleri adıyla yayımlanan günlükleri hem niteliği hem niceliği düşünülünce Türkçenin sayılı günlüklerinden biri olarak adlandırılmayı hak ediyor. Cemil Meriç’in iki cilt halinde yayımlanan Jurnal’i ise sadece Türkçede değil dünya edebiyatında benzerine zor rastlanacak bir yapıt. Romancılardan ilk akla gelen Oğuz Atay’ın Günlük’ü. Atay’ın hastalığı sürecinde kaleme getirdiği bu günlük daha çok kendi yapıtları üzerinden şekilleniyor. Şairlerden ise akla gelen elbette Cemal Süreya’nın Günler’i; tıpkı şiirleri gibi dönüp dönüp okunacak bir kitap. Cahit Zarifoğlu’nun Yaşamak adlı “Ne çok acı var.” kült cümlesiyle başlayan günlüğü de Türkçenin benzersiz yapıtlarından biri olarak kalacak. İlhan Berk’in günlüğü El Yazılarına Vuruyor Güneş ise şairin unutulmaz düzyazı kitapları arasında yer alıyor. Hilmi Yavuz’un Geçmiş Yaz Defterleri felsefe-edebiyat arasında parçalı yazı’lardan oluşan ve edebiyatımızda türünün tek örneği olan bir günlük sayılabilir. Yavuz’un 30 defteri bulan öteki günlüklerinin yayımlanıp yayımlanmayacağını ise zaman gösterecek. Hulki Aktunç da defter dolusu günlük tutan gizli günlükçü şairlerden. Bunları yayımlamayacağını söylese de bir ara Kitaplık dergisinde yayımladığı Kediler Günlüğü’nden bir parça ile okurlarını umutlandırmıştı. Bir başka şair Turgut Uyar’ın günlükleri ise ne yazık ki kitap olarak yayımlanmadı. Sezai Karakoç’un gerçekten Kırmızı Horoz – Doğulu Bir Werther adlı bir günlüğü var mı? Güven Turan vakti gelince günlüklerini yayımlayacak mı? Zaman gösterecek….

Özge Yalın
Kaynak: Türkçe Yaşam

Günlük Nedir, Günlük Ne Demek, Günlük Anlamı, Günlük Türleri Nelerdir

Günlük Nedir, Günlük Ne Demek, Günlük Anlamı, Günlük Türleri Nelerdir

Günlük; Latincede dies (gün) sözcüğünden ve diarium (günlük) sözünden gelir.
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları , gözlem, izlenim duygu düşünce ve hayallerini günü gününe tarih belirterek anlattığı ve yazdığı yazı türüdür.

Edebiyat ve sanat dünyasından tanınmış kişilerin kaleminden günü gününe yazılan günlükler, tüm gerçekliğiyle yaşamı yansıtan birer ayna olarak karşımıza çıkmaktadırlar.

Günlükler, yazarlarının iç dünyasını kurgusuz bir biçimde sergileyerek günlüğün sahibine ilişkin ayrıntılı bilgilere birinci elden ulaşmamızı sağladıkları gibi, yazıldıkları dönemin önemli olaylarına ilişkin tarihsel belgeler olarak da önem kazanırlar.
Örneğin 1409 – 1431 yılları arasında Fransız bir papanın tutuğu “Parisli Bir Burjuvanın Günlüğü”, VI. ve VII. Charles dönemlerini araştıran tarihçiler için önemli bir kaynaktır. İngiliz günlük yazarı John Evelyn’in “Diary” (Günlük) adlı günlüğü, 17. yüzyıl İngilteresi’nin toplumsal ve kültürel yapısına ışık tutar.

Günlüğün Özellikleri
Yaşan olayların, izlenimlerin günün gününe yazılması ile oluşurlar.
Birinci kişi ağzından yazılmış kısa ve özlü yazılardır.
İnandırıcı, içten ve samimidirler.
Konuşma diline yakın bir dil kullanılır.
Yazarın kişiliğini, görüşlerini ve ruhsal yapısını yansıtırlar.
Gerçekler, yaşanılanlar değiştirilmeden, çarpıtılmadn yazılır.
Tarih, biyografi anı, vb. için birer belge değeri taşırlar.

Günlük Çeşitleri

1 – İçe Dönük Günlükler (Özel Ruhbilimsel Günlük)
Yazarın bir bakıma kendi kendi ile konuşmasıdır içinde bulunduğu doğal ve toplumsal çevreden, yazgısından yakınır. Bu metinlerde yazarın yaşadığı duygusal coşkunluğu bulabileceğimiz gibi, çeşitli kavramlar hakkındaki düşüncelerin, yazarın bilincindeki açılımlarını da bulabiliriz. Stendhal’ın günlüğü, Rus yazar Alexander Sergeyeviç Puşkin’in “Gizli Günce”si bu metinlere örnek gösterilebilecek niteliktedir. Fransız yazarı Andre Gide ve bizde Nudullah Ataç bu türün başta gelen ustalarındandır.

2 – Dışa Dönük Günlükler
Bu tip günlüklerde yazarlar, alaycı bir tavırla dönemin olaylarını, siyaset, sanat ve edebiyat adamlarını ya da gündelik sıkıntılarını öykü tekniği kullanılarak anlatmaktadırlar. Bu tür günlüklerde yazar kendi zaman dilimi içindeki tutum ve davranışlardan, düşünsel akımlardan ve haber kaynaklarından bahseder.
Yaşadığı hayat kesitlerini, çeşitli konulardaki izlenimlerini öykü tekniği ve zengin betimlemeler aracılığıyla günlüğüne yansıtan ünlü öykücümüz Tomris Uyar’ın günlükleri de dışa dönük niteliğe sahiptir.
Bu türler dışında bir de sanat esarlerinin oluşumu ve gelişimi ile ilgili günlükler vardır. Yazar eserinin gelişme evrelerini günü gününe anlatırken çektiği sıkıntıları, kaygıları ve çalışma yöntemini de bize göstermiş olur. A. Gide’nin “Kalpazanlar”, Thomas Man’ın “Doktor Faustas” bu tür günlüklerin başarılı örnekleridir.

Günlükler edebi değer kazanmaya ancak Rönesans sonlarına doğru başlamıştır. 1768 – 1840 yılları arasında İngiltere Kraliçesinin nedimesi ve roman yazarı olan Fanny Burney, saray dedikodularına ve pek çok olaya kendi duygusal izlenimlerini ekleyerek yazdığı günlükle İngiliz edebiyatında önemli bir yere sahip olmuştur.
19. yüzyılın ortalarına doğru, romantizm akımının en yoğun dönemini yaşamasıyla birlikte günlükler, edebi değeri ve içeriği bakımından çoğalmaya, yaygınlaşmaya ve yazarlarının iç dünyasını yoğun duygularla yansıtmaya başlamıştır.

Türk edebiyat tarihi düşünüldüğünde, Divan edebiyatı döneminde tutulan “Ruzname” isimli savaş notları ile Evliya Çelibi’nin “Seyahatname”si tam bir günlük niteliği taşımasa da içerdikleri bazı bölümlerle bu yazın türüne yakınsamakta ve tarihimizdeki ilk günlük örneklerini oluşturmaktadır. Asıl olarak günlüklerin, batı edebiyatındaki biçim ve içeriğiyle Türk edebiyatında yer alması Tanzimat dönemine denk gelmiştir. Direktör Ali Bey’in “Seyahat Jurnali”(1897) adlı gezi kitabı batıdaki anlamıyla Türk edebiyatında görülen ilk günlüktür. Bunu şair Nigâr Hanım ın “ Hayatımın Hikayesi” adlı eseri izler.

“Günlükler”, 1950 yılında Nurullah Ataç’ın bir gazetede günlük yazıları yazmasından ve yoğun ilgi çekmesinden sonra önem kazanmaya başlamıştır.Nurullah Ataç bu yazılarına başlık olarak “Günlük” yerine “Günce” deyişini kullanarak bu deyişi yazın hayatımıza kazandırmıştır. Nurullah Ataç’ın günceleri içe ve dışa dönük içeriğin uyumlu bir sentezi olarak edebiyat dünyasına bu türdeki en bilinen eser olarak geçmiştir.
Türk edebiyatındaki en seçkin günlüklerin başında Oğuz Atay’ın günlüğü ile Cemal Süreya’nın “Günler” adlı eseri gelmektedir.

Edebiyatımızda kitap olarak basılan en önemli günlükler ve yazarları

Nurullah Ataç: Günce, Uçuş Günlüğü, Gazi Günlüğü, Avusturya Günlüğü
Salah Birsel: Günlük, Kuşları Örtünmek, Nezleli Karga, Bay sessizlik, Aynalar Günlüğü
Oktay Akbal: Yeryüzü Korkusu, Geçmişin Kuşları, Anılarda Görmek
Refik Ahmet Altınay: Kafkas Yollarında
Falh Rıfkı Atay: Yolculuk Defteri
Tomris Uyar: Gündökümü, Sesler, Yüzler, Sokaklar, Günlerin Tortusu

Günlük Nedir???

G Ü N L Ü K
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları , gözlem , izlenim duygu düşünce ve hayallerini günü gününe tarih belirterek anlattığı yazdığı yazı türüdür. Latincedeki “dies ( gün ) sözcüğünden “diarium” ( günlük ) sözünden gelir
Edebiyat ve sanat dünyasından tanınmış kişilerin kaleminden günü gününe yazılan günlükler, tüm gerçekliğiyle yaşamı yansıtan birer ayna olarak karşımıza çıkmaktadırlar. Günlükler, yazarlarının iç dünyasını kurgusuz bir biçimde sergileyerek günlüğün sahibine ilişkin ayrıntılı bilgilere birinci elden ulaşmamızı sağladıkları gibi, yazıldıkları dönemin önemli olaylarına ilişkin tarihsel belgeler olarak da önem kazanırlar
Örneğin 1409 – 1431 yılları arasında Fransız bir papanın tutuğu “ Parisli Bir Burjuvanın Günlüğü”vı. Ve vıı. Charles dönemini araştıran tarihçiler için önemli bir kaynaktır. İngiliz Günlük yazarı John Evelyn’in “Diary” ( günlük ) adlı günlüğü17. yüzyıl İngiltere’sinin toplumsal ve kültürel yapısına ışık tutar.

ÖZELLİKLERİ
1- Yaşan olayların, izlenimlerin günün gününe yazılması ile oluşurlar
2 – Birinci kişi ağzından yazılmış kısa ve özlü yazılardır
3 – İnandırıcı, içten ve samimidirler.
4 – Konuşma diline yakın bir dil kullanılır.
5 – yazarın kişiliğini, görüşlerini ve ruhsal yapısını yansıtırlar.
6 – Gerçekler, yaşanılanlar değiştirilmeden, çarpıtılmadn yazılır
7- Tarih, biyografi anı, … için birer belge değeri taşırlar.

GÜNLÜK ÇEŞİTLERİ
1 – İçe Dönük Günlükler ( özel ruhbilimsel günlük ) Yazarın bir bakıma kendi kendi ile konuşmasıdır içinde bulunduğu doğal ve toplumsl çevreden yazgısından yakınır. Bu metinlerde yazarın yaşadığı duygusal coşkunluğu bulabileceğimiz gibi, çeşitli kavramlar hakkındaki düşüncelerin yazarın bilincindeki açılımlarını da bulabiliriz. Stendhal’ın günlüğü, Rus yazar Alexander Sergeyeviç Puşkin’in “ Gizli Günce” bu metinlere örnek gösterilebilecek niteliktedir. Fransız yazarı Andre Gide ve bizde Nudullah Ataç bu türün başta gelen ustalarındandır.
2 – Dışa Dönük Günlükler : . Bu tip günlüklerde yazarlar, alaycı bir tavırla dönemin olaylarını, siyaset ,sanat ve edebiyat adamlarını ya da gündelik sıkıntılarını öykü tekniği kullanılarak anlatmaktadırlar. Bu tür günlüklerde yazar kendi zaman dilimi içindeki tutum ve davranışlardan,düşünsel akımlardan haber verir. Bu nedenle de bu günlükler birer belge değeri taşır.. Ünlü ressam Paul Gaugin’in o dönemde Fransız kolonisi olan Markiz adalarında yazdığı günlük, dışa dönük günlüklere örnek olabilir
Yaşadığı hayat kesitlerini, çeşitli konulardaki izlenimlerini öykü tekniği ve zengin betimlemeler aracılığıyla günlüğüne yansıtan ünlü öykücümüz Tomris Uyar’ın günlükleri de dışa dönük niteliğe sahiptir.
Bu türler dışında bir de sanat esarlerinin oluşumu ve gelişini ile ilgili günlüklerde vardır. Yazar eserinin gelişme evrelerini günü gününe anlatırken çektiği sıkıntıları, kaygılar çalışma yöntemini de bize göstermiş olur. A. Gide’nin “Kalpazanlar” Thomas Man’ın “Doktor Faustas” bu tür günlüklerin başarılı örnekleridir.

TARİHSEL GELİŞİMİ
Günlük isimli yazın türünün tarihsel gelişimini ve geçirdiği evreleri incelemek istediğimizde bu yazın türü için iki ayrı dönem olduğunu fark ederiz. Bu dönemlerden ilki günlüklerin edebi bir nitelik kazanmasından önceki dönemdir. Tarihte ilk defa Romalılar günlük kullanmıştır. Edebi içerikten yoksun, bir takım kamu kuruluşlarında yapılan işlemlerin unutulmaması amacıyla tutulan ve “commentarii” adıyla anılan bu ilk günlükler, duygusallıktan uzak notların kabaca birleşiminden oluşmaktadır. Tarihte, bu çeşit günlüklerin savaşlar ve askeri hareketleri not etmek amacıyla kullanıldığı da görülmüştür. Edebiyat değeri taşımayan bu günlükler şüphesiz tarihçiler için önemli kanıtlardır,
Osmanlı Teşrifatçılarından Ahmet Ağa Kara Mustafa Paşa’nın İkinci Viyana kuşatmasını günü gününe kaydettiği “Vakay-ı Beç “adlı eseri( Aslı Viyana Milli kütüphanesinde olup “Viyana Önlerinde Kara Mustafa Paşa “ ve “Viyana Kuşatması Günlüğü “ olarak Türkçeye çevrilmiş ) , Yavuz Sultan Selim’in Çaldıran ve Mısır seferini anlatan “Haydar Çelebi Ruznamesi “ bu dönem ve olaylara ışık tutmuştur .
Günlükler edebi değer kazanmaya ancak. Rönesans sonlarına doğru başlamıştır. 1768-1840 yılları arasında İngiltere Kraliçesinin nedimesi ve roman yazarı olan Fanny Burney, saray dedikodularına ve pek çok olaya kendi duygusal izlenimlerini ekleyerek yazdığı günlükle İngiliz edebiyatında önemli bir yere sahip olmuştur
19. yüzyılın ortalarına doğru, romantizm akımının en yoğun dönemini yaşamasıyla birlikte günlükler, edebi değeri ve içeriği bakımından çoğalmaya, yaygınlaşmaya ve yazarlarının iç dünyasını yoğun duygularla yansıtmaya başlamıştır.
Türk edebiyat tarihi düşünüldüğünde, Divan edebiyatı döneminde tutulan “Ruzname” isimli savaş notları ile Evliya Çelibi’nin “Seyahatname”si tam bir günlük niteliği taşımasa da içerdikleri bazı bölümlerle bu yazın türüne yakınsamakta ve tarihimizdeki ilk günlük örneklerini oluşturmaktadır. Asıl olarak günlüklerin, batı edebiyatındaki biçim ve içeriğiyle Türk edebiyatında yer alması Tanzimat dönemine denk gelmiştir. Direktör Ali Bey’in “Seyahat Jurnali”(1897) adlı gezi kitabı batıdaki anlamıyla Türk edebiyatında görülen ilk günlüktür.Bunu şair Nigâr Hanım ın “ Hayatımın Hikayesi” adlı eseri izler.
Günlükler ,1950 yılında Nurullah Ataç’ın bir gazetede günlük yazıları yazmasından ve yoğun ilgi çekmesinden sonra önem kazanmaya başlamıştır. Nurullah Ataç bu yazılarına başlık olarak “Günlük” yerine “Günce” deyişini kullanarak bu deyişi yazın hayatımıza kazandırmıştır. Nurullah Ataç’ın günceleri içe ve dışa dönük içeriğin uyumlu bir sentezi olarak edebiyat dünyasına bu türdeki en bilinen eser olarak geçmiştir.


Günlük Otu Bitkisinin Yararları

Günlük Otu Bitkisinin Yararları
günlük otu neye iyi gelir – ak günlük – günlük otu nerelerde kullanılır – günlük otu neye iyi gelir – günlük otunun zararları

Mide Hastalıklarında ve Kusmalarda Günlük 25 gr 5-6 deste maydanoz 500 gr taze sumak yaprağı 4 kilo suya konulur. 3 kilo kalıncaya kadar kaynatılır. Sabah — akşam 1 fincan tatlandırmadan içilir. 10-15 gün devam edilir.

Dahilen Kullanılışı: Kuvvet verici, yatıştırıcı, ishal kesici. İdrar artırıcı, adet getirici ve romatizma ağrılarını dindirici olarak kullanılır. Zayıf olan mideyi güçlendirir, soğuktan olan hafakanı giderir, vücuda rahatlık verir.

Zararları: Günlük çok yenildiğinde cüzzam hastalığına yakalanmayı kolaylaştırır, ciltte alaca illetine müptela eder.

Kullanılışı: Günde 1-4 gr toz halinde içilir veya 1 bardak suya, 1-4 gr ıslatılır 1 gece bekletilir, sabah aç karna içilir. 2.5 gr’mı zeytinyağıyla ve bal ile içilir bir müddet devam edilir ve içildiği gün su içilmezse kemikteki romatizma yelini alır, sesi güzelleştirir.

Sirke ile içilirse insandaki uyuşukluğu giderir, içteki ve dıştaki yaraları iyi eder.

Kekik suyu ile içilirse dil peltekliğini giderir.

5-6 gr günlük kuru üzümle yenirse rutubetten olan öksürüğü keser, mideyi kuvvetlendirir, kusmayı önler, zihni açar, zekayı geliştirir, hafızayı güçlendirir.

Unutkanlıktan şikayet eden birisine Hz. Ali (r.a) kuru üzümü günlükle yemeye devam et zira o kalbi kuvvetlendirir, unutkanlığı giderir buyurmuştur.

İbni Abbas (r.a) 5 gr günlük 5 gr şekerle yenirse idrarı söktürür, unutkanlığa iyi gelir demiştir. 1 hafta aç karna kullanılır.

İdrar zorluğunda günlük sinameki ile kaynatılır, süzülür, soğuduktan sonra içilir. Günlük kuru üzümle ve fıstıkla yenilirse zekayı güçlendirir, cinsi münasebetin zevkini artırır, mide ağrısında faydalıdır, ağrı ve sızıları dağıtır, balgamı kurutur, yatağını ıslatanlar için faydalıdır, nefes darlığını geçirir, beyin kanamasını durdurur.

5 gr günlük balla tatlandırılmış zencefil suyu ile veya zeytinyağı ile içilirse müzmin romatizmayı geçirir, bel gevşekliğini önler.

Fistülde 2 gr günlük, 5 gr mesteki sakızı, bir miktar şeker beraber toz haline getirilir, sabahlan aç karna yenir ve 3-5 gün devam edilirse fistülü kapatır, (denenmiştir).

Bel Ağrısında: Günlük 15 gr, damla sakızı 30 gr, sinameki 35 gr, toz şeker 30 gr toz haline getirilip karıştırılır, gece yatarken 10 gr bir çay bardağı ılık su ile içilir veya 10 gr yenilir.

Başağrısında bu terkip aynen kullanılır.

Havale gelen çocuklara bu terkipten 2 gr bir miktar süt ile içilirse faydalı olur, birkaç gün devam edilir. Cinsi gücü artırmak için de bu terkip faydalıdır.

Haricen Kullanılışı: Günlük ağızda çiğne-nirse diş etlerini kuvvetlendirir, baştan balgamı çeker.

Günlük toz haline getirilir, sürme gibi göze çekilirse göz hastalıklarına iyi gelir, yaralara ekilirse eti çürütmez, derin oyulmuş yaraları bile kavuşturur et bitirir.

Günlük sirke ve zift ile merhem haline getirilir, siğillere sürülürse siğilleri kurutur.

Tırnak mantarlarında günlük, susam kökü toz haline getirilir, balla karıştırılır, tırnaklara sürülür.

alıntı

Etiketler:günlük nedir günlük nasıl yazılır örnek günlük nasıl yazılır günlük yazma örnekleri günlüğün özellikleri günlük nasıl yazılmalı günlük nasıl yazılır örnekleri günlüğe yazı nasıl yazılır GÜNLÜK NEDİR günlük nasıl yazılır örnekler kendinle ilgili günlük nasil yazilir gunluk nasil yazilir ornek günlüğe ne yazılır günlük ned r günlük defterine yazılan günlükler günlüğe neler yazılır örnek günlük nasıl yazılır günlük ün özelllikleri günlük nasıl yazılır örneklerini göster. ingilizce günlük nasıl yazılır
Gazete: Gazete, haber, bilgi ve reklam içeren, genellikle düşük maliyetli kâğıt kullanılarak basılan ve dağıtımı yapılan bir yayım olup halka güncel olaylara ilişkin bilgi verme amacı gütmektedir .
Günlük Kabul Edilebilir Alım Miktarı: Günlük Kabul Edilebilir Alım Miktarı (GKEAM) [ İngilizce: Acceptable Daily Intake (ADI) ] olarak bilinen bu değer gıdalarla birlikte alınan maddelerin ömür bıyunca insan sağlığında olumsuz etki yapmadan kullanılabilecek günlük kullanım miktarıdır.
Anadolu sığla ağacı: Anadolu sığla ağacı (Liquidambar orientalis), Altingiaceae familyasından dünyada yalnızca Türkiye'de Fethiye ve Muğla civarında yetişen endemik sığla ağacı türü.
Tür resmi: Tür resmi ya da janr resmi ya da genre resmi ya da günlük yaşam resmi (İngilizce: Genre Painting, Fransızca: Peinture de Genre), ressamların belli bir daldaki ya da türdeki konuları özellikle de günlük yaşamdan kareleri çizdikleri resimlere verilen isim.
Örnekleme: Örnekleme istatistikte belirli bir yığından alınan kümeyi ifade eder. Örneğin; Türkiye'deki tüm üniversite sayıları bir yığın iken Ankara'daki üniversite sayısı bu yığından alınmış bir örnektir.
Bilgisayar: Bilgisayar belirli komutlara göre veri işleyen ve depolayan bir makinedir.
Örnek, Beykoz: Örnekköy ya da Tepetarla, İstanbul ilinin Beykoz ilçesine bağlı bir köydür.
Örnektepe, Beyoğlu: Örnektepe, İstanbul'un Avrupa Yakası'nda bulunan Beyoğlu ilçesine bağlı 45 mahalleden biridir. İlçede Haliç'e kıyıdaş olan 9 mahalleden biridir.
Örnek, Ataşehir: Örnek, İstanbul ilinin Ataşehir ilçesine bağlı bir mahalle. 1950 yılında kurulan ve 19.111 kişi nüfusa sahip mahallede, 1 lise, 3 ilköğretim okulu, 5 park ve bahçe ile 4 cami bulunmaktadır.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir