Hoşgörü İle İlgili Örnekler

allah bile dinde durum gelir islam kuranda onu ya yada yere vs..

Hoşgörü Üzerine Birkaç Cümle

Kendinize nasıl davranılmasını istiyorsanız baskalarınada öyle davranın yada sizin duymak tan hoslanmadıgınız sözleri başkasına
söylemeyin.istediğini söyleyen istemediğini işitir.(atasözü)

Hoşgörünün kelime manası:Herseyi anlayışla karsılayarak hoşgörme,müsamaha, tölerans,insanlar arası iliskilerde dengeli olma, ortayolu takip,farklı olan bir seye sabır gösterip katlanma,benimsenmeyen bir davranış ve düşünce şekline bile tahammül etme anlamlarına gelir.

Sosyal boyutu:
çağımızın önemli degerlerinden biri olan hosgörünün gerekliliği ailede, okulda, sokakta,iş yerinde,kısacası sosyal hayatın her kesiminde hissedilmektedir.Bu arada yasadığımız kişilerle uyumlu ve saglıklı ilişkiler olusturmanın zeminini oluşturan hoşgörü, güven ve saygının egemen olduğu iyimser bir hayat sürebilmenin en temel unsurudur.Birlikte yaşamanın getirdiği sorunları üstesinden gelebilmek icin hoşgörüye ihtiyaç vardır.

İslamdaki hoşgörü:
islam, karsıdaki kişi ya da inanç grubunun inanç yapısına bakmadan ,sosyal iliskilerde hoşgörülü olmayi emretmiştir.Kuranda yer alan;“Dinde zorlama yoktur.Doğruluk ve eğrilik kesin olarak birbirinden ayrılmıstır”(1). “Rabbin dileseydi yeryüzünde bulunanlarin hepsi elbette iman ederdi.Durum böyle iken insanlari inanmaya sen mi zorlayacaksin”(2)“Eğer puta tapanlardan biri sana sığınırsa ,onun emniyetini/güvenligini sağla…ta ki Allah`ın sözünü dinlesin.Sonra onu güven içerisinde olacağı yere ulaştırır..(3).,””Sen öğüt ver.çünkü sen ancak öğüt vericisin onlar üzerine zorlayıcı, bekçi ve gözetleyici değilsin. (4)””Eğer onlar yüz çevirirlerse,biz seni onlar üzerine gözetleyici göndermedik.Sana ancak teblig etmek düşer. (5)” “İnanan kullarıma söyle, putperestlerle en güzel şekilde konuşsunlar.(6)”tarzindaki ayetler,inanç özgürlügünün yani sıra, eğitsel bir ilke olan hosgörünün kur`ani temellerini oluşturmaktadir.

Tarihimizdeki Yeri:
Bu temel üzerine Fatih meshur ‘Amannâme’sinde, fethettigi Istanbul’da yasayan Hiristiyan ve Musevilere inanç, ibadet, kiyafet, seyahat ve ticaret özgürlügü tanimistir. Daha ötesi, ‘din adamlarina, arhontlara ve kâhyalara’ (ifade aynen budur) yan göz (kinle) bakilmasini, kem söz (kötü söz) söylenmesini yasaklamistir Bir de söz vermisti: ‘Biz anlari, (baska dinlere mensup olanlari) kendimizi korur gibi koruyup gözetecegiz!’ Besyüz elli küsür sene önce, Fatih Sultan Mehmed, farkli dinleri, mensuplarini ve din adamlarini koruyup kollamistir…

Teferruatlı Tanımı;
Diğer insanlarla iletisim kurma sırasında ortaya çıkan ve psiko-sosyal boyutlu bir kavram olan hosgörünün
affetme,kusura bakmama,farklılıkları anlayışla karsılama, bireyi daraltıp sıkıstırıcı yaklaşımlardan uzak durarak dengeyi koruma, medeni olma ve düsünceleri anlayis icerisinde tartisabilme gibi anlamlari icerdiği söylenebilir.
Yani hoşgörü, karşılaşılan olayların ve düşüncelerin çesitli yönleriyle ele alınarak kurallarin daha esnek ve töleranslı bir biçimde uygulanmasını ifade eder.Hosgörüde temel ilke,karşımızdakini istedigimiz gibi olmaya zorlamak değil;ona kendi istedigi gibi olma imkani vermektir.
İnsanlar arası ilişkilerde dengeyi koruyan ve onları birbirine yakınlastıran hoşgörü,duygusal bir tavır olarak bireyin her konuda hem fikir olması,aldırıs etmemesi,olaylara kayıtsız kalması veya kendi inançlarından ve öz benliğinden taviz vermesi değil;farklılıkların bilincine varması,değişik düsünce ve kimliklere anlayisla bakabilmesidir.Bir başka ifadeyle hosgörü,baskalarindan nefret etmeme bilincini kazandiran bir erdemdir.ahlaki sistemlerin en temel unsuru ve diğer unsurlara da kaynaklık edebilecek önemli bir ruh disiplinidir.

Hosgörünün sınırı:

Hoşgörü,sınırsız bir şey değildir. Ona ulaşabilme ölçüsünde medenilikte ilerleme olur ama, mutlak bir hoşgörü hâli düşünülemez. Meselâ, hoşgörüyü yok edecek hoşgörmezlik (intolerance)’e karşi hoşgörülü olunamaz. Hakaret, tedhiş ve saldırı gibi eylemlere karşi da hoşgörülü olunamaz. Ferdin dokunulmaz haklarıyla toplumu ayakta tutan değerleri ( Peygamber-i Âlişan Efendimiz’e hakret gibi) yıkıcı faaliyetler de hoşgörü sınırının dışındadır.Hogörüzüzlük yine medeni, insana yakisir bir sekilde ikaz ile bertaraf edilmelidir.

Bir Örnek:
Fatsa’da Atatürk anıtına çelenk koyarken çiklet çiğnediği gerekçesiyle tutuklanan X ilçe başkanının başına gelenler;
Herkull Millas: “Gülüp geçeceğim; ama pek olmuyor“Baslikli yazisindan:(Bu durumu söyle anlatiliyor)
„Çiklet çignedigi için birinin kendini demir parmaklıklar arkasında bulması bunun gibi bir olay. Kendimi İngiltere’de tasavvur ediyorum. Acaba çikleti nasıl çiğnesem de hapsi boylasam diye senaryolar kuruyorum kafamda. Kraliçenin karşisında çigniyorum çikleti, yalnız kötü kötü bakıp ayıplıyorlar beni. St. Paul’s Katedrali’nde çiğniyorum, olmuyor. Üniversitede saygın hocanın dersinde çigniyorum, hoca beni küçük düşüren bir şaka ile geçiştiriyor saygısızlığımı. Nihayet kilisede kendi düğünümde papazın karşisında duruyorum, bana ‘Bu bayanı karın olarak kabul ediyor musun?’ diye sorarken kocaman bir balon şişiriyorum çikletimle cevap vermeden önce. Patlıyor çiklet, pat diye. Papaz dahil herkes gülüyor. Müstakbel karım gülmek ile ağlamak arasında, hafiften sarsılıyor, bayılır mı diye hafiften kaygılıyım. Ama kuşkusuz hapse atmıyorlar beni.“
Saygisizlik ne kadar kötüyse;ikaz ve medenice konusmak varken ihbarda o kadar kötü ve hosgörüsüzlüktür.

Son Söz:
Alternatifleri “anarsi” gibi görmemek; ilimden, fikirden, tartismadan korkmamak, ideolojik saplanti içinde bulunmamak ve ideolojik tercihlerimizi; aklin, mantigin, bilimin önüne geçirmemek gerekiyor. Kimse kimseye sablon dayatmamali. Kimse kimsenin inancina, ibadetine, düsüncesine, kiyafetine karismamali. (Kilik kiyafete modacilar karisabilir, ama devletler ve sahislar asla)
Insanlari kirmayi, yargilamayi, asagilamayi, dislamayi kisacasi aglatmayi degil, mutlu etmek esas alinmalidir.

Yusuf Erdogan

Kaynaklar:

Hüseyin Yilmaz (C.Üni.Ögretim üyesi)
Yavuz Bahadiroglu (Tarihci-Yazar)
Herkull Millas(Arastirmaci -Yazar)
(1):Bakara 2/256
(2):Yunus 10/99
(3):Tevbe 9/6
(4)-(5) Gasiye 88/21-22
(6)Sura 42/48

Sponsorlu Bağlantılar
Aramalar: hoşgörü ile ilgili kompozisyon örnekleri hoşgörü hakkında örnekler hosgoru igili cumle bul hoşgörü ile ilgili kısa kompozisyon örnekleri hoşgörü nedir örnekler
Etiketler:hoşgörü ile ilgili cümleler hoşgörü ile ilgili örnekler hoşgörü ile cümle hoşgörü ile ilgili cümle hoşgörü nedir örnekler hoşgörü ileilgili sohbet örnekleri hoşgörü cümleleri hoşgörü üzerine yazılar hoşgörü ile cümleler hoşgörü ile ilgili örnek hoşgörü ve empat ile ilgili kısa cümle hoşgörüyle ilgili cümleler hoşgörüyle ilgili örnekler hoşgörü ile ilgili kısa cümleler hoşgörü gerekliliği hoşgörü ilgili kısa cümleler hoşgörülü olmak la örnekler hoşgörü ile ilgili kelimeler hoşgörü ile ilgi çümleler hoşgörüyle ilgili örnek davranış cümleleri
Hoşgörü (Işın Karaca şarkısı): "Hoşgörü", Işın Karaca'nın 2004 yılında çıkan İçinde Aşk Var albümünün üçüncü klip şarkısıdır. Şarkının sözleri Aysel Gürel'e, müziği ise Onno Tunç'a aittir.
Hoşgörü (anlam ayrımı): * Hoşgörü
İlgili Taraflar: İlgili Taraflar (İng. Both Parties Concerned), ABD'li yazar J. D. Salinger'ın ilk kez 26 Şubat 1944'te Saturday Evening Postta yayınlanan öyküsü.
İlgili minör: İlgili minör, belli bir Majör gam ile aynı donanımı paylaşan natürel minör gama verilen isimdir. Herhangi bir Majör gamın ilgili minörünü bulmak için, o Majör gamın altıncı derecesini bulmak veya gama ismini veren notanın üç yarım ses gerisindeki notayı bulmak yeterlidir.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir